Pożyczkodawca naciąga klientów? Sprawie przygląda się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

2018-06-09 11:59:20(ost. akt: 2018-06-09 12:11:56)
Zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu

Zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu

Autor zdjęcia: Pixabay

UOKiK poinformował, że otrzymuje wiele skarg od klientów skarżących się na działania Profi Credit Polska. Z informacji od konsumentów wynika, że pożyczkodawca pobierał opłaty przewyższające pożyczoną kwotę oraz bez wiedzy konsumentów wypłacał kolejne pożyczki. Urząd zawiadomił już prokuraturę i Komisję Nadzoru Finansowego
Kwota pożyczki 1000 zł, koszt ubezpieczenia – 1622 zł, opłata przygotowawcza – 250 zł i odsetki – tyle do zapłaty miał jeden z klientów Profi Credit Polska. Na tę firmę pożyczkową wpływa wiele skarg do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wątpliwości UOKiK budzi opłata za ubezpieczenie – wyższa niż kwota pożyczki. Tak duża stawka może być sprzeczna z dobrymi obyczajami. Urząd postawił zarzuty Profi Credit Polska. Prowadzi także postępowania wyjaśniające w sprawie ubezpieczycieli, którzy wyliczali składki: Compensa TU na Życie SA Vienna Insurance Group oraz Generali Życie TU.

Jak działa Profi Credit Polska

Profi Credit Polska doliczał do pożyczki ubezpieczenie na wypadek śmierci, które przekraczało wartość pożyczonych pieniędzy. Np. pożyczka – 1500 zł, ubezpieczenie – 2429 zł. Znaczna część składki pobieranej z tytułu ubezpieczenia była przekazywana Profi Credit Polska jako wynagrodzenie za obsługę polisy. Co więcej, wraz ze spłatą długu, mogła maleć suma ubezpieczenia. Ponadto, w umowie znalazło się postanowienie, zgodnie z którym Profi Credit Polska wypłacał konsumentom kolejne pożyczki, mimo że nie wnioskowali o nie, i naliczał od nich ponownie opłatę za ubezpieczenie na życie. Nie badał, czy są w stanie spłacać raty. – Konsumenci byli zaskoczeni swoimi długami i wezwaniami do zapłaty. Spółka poinformowała, że zaprzestała działań przewidujących kolejne wypłaty oraz opłacenie ubezpieczeń na życie. Mimo to, wiele umów nadal obowiązuje – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Działania UOKiK

Prezes UOKiK prowadzi postępowanie przeciwko Profi Credit Polska. Zarzuty dotyczą:

- zbyt wysokich opłat za ubezpieczenie, które mogą naruszać dobre obyczaje;
wypłaty kolejnych pożyczek bez wiedzy konsumentów i bez oceny zdolności do jej spłaty;
- żądania zapłaty całości składki ubezpieczeniowej oraz odsetek w maksymalnej wysokości zamiast niższych ustalonych w umowie, gdy umowa została rozwiązana przez to, że klient nie płacił rat;
- opłat windykacyjnych bez ustalenia zasad ich stosowania, co mogło znacznie zwiększyć kwotę do zapłaty.

W sprawie Compensa TU na Życie SA Vienna Insurance Group oraz Generali Życie TU toczą się postępowania wyjaśniające. Urząd chce ustalić zasady wyliczania składek ubezpieczenia na życie. O działaniach Profi Credit Polska i ubezpieczycieli zawiadomił Komisję Nadzoru Finansowego i Prokuraturę Okręgową w Bielsku-Białej, która prowadzi w tej sprawie śledztwo.

Ponadto, w postępowaniu wyjaśniającym urząd analizuje wzorce umów Profi Credit Polska pod kątem przestrzegania ustaw o nadzorze nad rynkiem finansowym i kredycie konsumenckim.

W przeszłości UOKiK wydawał decyzje dotyczące Profi Credit: 2008 r., 2013 r., 2013 r., 2015 r.

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej rozpatruje pytanie prejudycjalne w sprawie Profi Credit Polska, które skierował Sąd Rejonowy w Siemianowicach Śląskich (sygn. akt w TSUE: C-176-17). Dotyczy ono kredytu konsumenckiego i weksla.

Pomoc dla konsumentów

W przypadku problemów z pożyczkodawcą, warto złożyć reklamację. Jeżeli zostanie odrzucona, polecamy kontakt z Rzecznikiem Finansowym.

Dodatkowe informacje dla konsumentów:

Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka, płatna wg stawek operatora

E-mail: porady@dlakonsumentow.pl


Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie

Źródło: UOKiK

Komentarze (15) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. a ja olewam parabanki #2516058 | 79.124.*.* 9 cze 2018 12:42

    wielu ludzi w banku słyszy że nie ma zdolności kredytowej to idzie do oszustów a później płacz i lament

    Ocena komentarza: warty uwagi (15) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

    1. dropit #2516061 | 88.156.*.* 9 cze 2018 12:54

      To nie UOKiK powinien zajmowac się tą sprawą,tylko Urząd Skarbowy i prokuratura,chyba że właśnie te instytucję rozpięły ochronny parasol nad złodziejami !?

      Ocena komentarza: warty uwagi (12) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

      1. Jakub #2516087 | 176.221.*.* 9 cze 2018 13:27

        Jak to możliwe, że parabanki proponuję kredyty z RRSO dochodzącym do 400% i mają klientów?

        Ocena komentarza: warty uwagi (9) odpowiedz na ten komentarz

      2. Polak #2516314 | 81.190.*.* 9 cze 2018 23:36

        Lichwa powinna być zakazana i ścigana!

        Ocena komentarza: warty uwagi (8) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

        1. lichwybanki #2516116 | 91.236.*.* 9 cze 2018 14:47

          kiedyś czytałem o emerycie, któremu wciśnięto kredyt z ubezpieczeniem od utraty pracy :(

          Ocena komentarza: warty uwagi (7) odpowiedz na ten komentarz

        Pokaż wszystkie komentarze (15)