Pół miliarda na "szesnastkę"

2018-04-20 07:16:00(ost. akt: 2018-04-19 15:55:49)

Autor zdjęcia: Fot. GDDKiA

Dobra wiadomość dla mieszkańców regionu. Są pieniądze na budowę kolejnego odcinka „szesnastki” od Borek Wielkich do Mrągowa. Inwestycja będzie kosztować ponad pół miliarda złotych, a droga na być gotowa w II kwartale 2023 roku.
Powstanie kolejny odcinek „szesnastki”. Minister infrastruktury zatwierdził program inwestycji dla budowy drogi ekspresowej S16 Borki Wielkie – Mrągowo wraz z obwodnicą Mrągowa w ciągu drogi krajowej nr 59.

— To bardzo dobra wiadomość dla mieszkańców regionu, bo ta decyzja ministra oznacza, że są zapewnione środki na realizację tego zadania — podkreślił wczoraj na konferencji prasowej wojewoda Artur Chojecki. Uczestniczyli w niej także m.in. były wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit i Mirosław Nicewicz, dyrektor olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Od stycznia ubiegłego roku trwały parce nad koncepcją programową tego odcinka. Drogowcy właśnie otrzymali gotowy dokument.

— Po ocenie dokumentacji w sierpniu będziemy mogli ogłosić przetarg na projekt i budowę tej drogi — powiedział dyrektor Nicewicz. — Zakładamy, że procedura przetargowa potrwa około roku i latem przyszłego roku będziemy mogli podpisać umowę.

Zgodnie z planem 17-kilometrowy odcinek (12,9 km w ciągu S16 i 4,1 km w ciągu dk 59) ma być gotowy w II kwartale 2023 roku. Dostęp do drogi będzie możliwy jedynie poprzez trzy węzły: Sorkwity, Bagienice i Mrągowo. Szacunkowy koszt inwestycji to 567 mln zł.

A co z „szesnastką” od Mrągowa na wschód? Tu — niestety — jeszcze sporo wody upłynie w Łynie, nim pojedziemy do Ełku ekspresową „szesnastką”. Jednak po latach zastoju tu też coś się dzieje. Od zeszłego roku trwaj pracę nad wykonaniem studium techniczno–ekonomiczno–środowiskowego i koncepcji programowej dla tego odcinka. Na zrealizowanie zadania wykonawca ma 37 miesięcy.
Czeka go trudne zadanie, bo prace nad wariantem przebiegu drogi na odcinku Mrągowo – Orzysz – Ełk nie są pierwszymi. Zaczęły się w 2008 roku. Wprawdzie z Mrągowa do Ełku jest niespełna 80 kilometrów, ale po drodze są cenne przyrodniczo obszary Natura 2000, są jeziora. I ludzie ze swoimi racjami, a to może oznaczać kłótnie i spory, co do przebiegu trasy. Dziesięć lat temu, w czasie trwającej dwa sezony inwentaryzacji przyrodniczej, analizami objęto łącznie 41 wariantowych odcinków inwestycji. A zaproponowane do analiz warianty, daje się pogrupować w dwa korytarze, jeden bliżej Rynu, a drugi Mikołajek. Jednak nie ma wskazanego jednego korytarza, nie ma też konkretnej trasy, którędy biegłaby droga.

Drogowcy liczą, że w przyszłym roku możliwe będzie złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej dla przebiegu drogi, korytarza w którym pobiegnie i później dla tego wybranego wariantu będzie już przygotowywana koncepcja programowa.

Jak powiedział dyrektor Nicewicz, na przełomie maja i czerwca powinny zakończyć się prace na odcinku S51 Olsztynek — Olsztyn. Obecnie trwają tam jeszcze roboty na obiektach i drogach serwisowych. Pod koniec maja powinny zakończyć się też roboty na odcinku S7 Ostróda Północ — Ostróda Południe, gdzie w końcowej fazie realizacji jest już znajdujący się tu most. Dobiegają też końca roboty na wiadukcie obwodnicy Ostródy w ciągu dk16, która została udostępniona kierowcom w grudniu ubiegłego roku, ale w układzie jednojezdniowym. Do zakończenia prac pozostaje jeszcze wykonanie nawierzchni na wiadukcie.

am

Komentarze (28) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Chłop z Mazur #2487886 | 20 kwi 2018 10:29

    Taki fragment drogi to jak przysłowiowe " na waciki". Jakby to było 130 km to może bym się cieszył. W Polsce wybudowano naprawdę ładne drogi. Problem w tym że nie na Warmii i Mazurach. Ja wiem, że to nie jest region przemysłowy, ale.... gdzie te sławne wyrównywanie szans dla regionów? Czy ktoś tu będzie rozwijał biznes bez dróg ? Zróbcie drogę np z Olsztyna na Litwę, trzeba stworzyć jakiś kręgosłup drogowy, wtedy pogadamy. A 13 km ? To ja jadę rowerem w pół godziny bez zadyszki. Żenada

    Ocena komentarza: warty uwagi (21) odpowiedz na ten komentarz

  2. Dr Hak #2487793 | 31.0.*.* 20 kwi 2018 08:37

    O jakiej perspektywie ekspresówki do Ełku mowa skoro już obwodnica Mrągowa ma być w podobnym układzie jak obecny odcinek w kierunku Giżycka? Region warmińsko-mazurski został wzorowo ograny przez warszawkę. Buduą sobie dojazd na wakacje i tyle. Szansa, że koedykolwiek powstanie oś komunikacyjna Grudziądz - Ełk przy naszych obecnych "lobbystach" jest żadna. Pozwalamy się traktować jak region III kategorii to i mamy konsekwencje

    Ocena komentarza: warty uwagi (20) odpowiedz na ten komentarz

  3. MK #2487753 | 5.172.*.* 20 kwi 2018 08:03

    Hmmm. Do 2023 powiadacie. 4 lata przetargów i rok budowy . A jak znajdą pozostałość po kiblu jakiegoś Jaćwinga to jeszcze dwa lata obsuwy.

    Ocena komentarza: warty uwagi (13) odpowiedz na ten komentarz

  4. Irytowany #2487737 | 94.254.*.* 20 kwi 2018 07:33

    A 16 z Ostródy do Olsztyna to nie łaska? Bo Warszawa na Mazury nie jedzie tamtędy??????!

    Ocena komentarza: warty uwagi (13) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (6)

    1. Tomasz #2487775 | 145.237.*.* 20 kwi 2018 08:23

      Słyszę o budowie CAŁEJ 16-stki od prawie 20 lat. Teraz skończyłem 40 dychy i planowane zakończenie do Ełku w 2023. Huraaaa może przed emeryturą ten odcinek zostanie skończony. Dziękujemy Posłom i Senatorom z naszego regionu.

      Ocena komentarza: warty uwagi (9) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      Pokaż wszystkie komentarze (28)