Czytelnicy alarmują: Kierowcy autobusów w Olsztynie jeżdżą na czerwonym?

2018-01-20 07:00:00(ost. akt: 2018-01-19 22:40:08)
Zdjęcie jest ilustracją do treści

Zdjęcie jest ilustracją do treści

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Po Olsztynie jeździ się niezbyt łatwo. Niektórzy jeżdżą za szybko, inni przejeżdżają na czerwonym świetle. Część kierowców przekonuje, że właśnie na czerwonym przejeżdżają często kierowcy autobusów miejskich. Sprawdzamy.
Do Sejmu trafił niedawno projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym. Dzięki niemu część kierowców będzie mogła uniknąć utraty prawa jazdy za przekroczenie prędkości. Nie chodzi jednak o ułatwienie życia piratom drogowym, bo zmiany mają dotyczyć przekroczenia prędkości o więcej niż 50 kilometrów na godzinę w terenie zabudowanym w... nagłych wypadkach.


— Też nie raz widziałem przejazd na czerwonym — przyznaje Mateusz Bednarek, kierowca z Olsztyna. — Można się z tym spotkać na większych skrzyżowaniach. Mimo to, nie dzieje się to przecież codziennie, ale zastanawiam się, czy kierowcy nie boją się tak wozić ludzi?

Kierowcy autobusów patrzą na tę sprawę zupełnie inaczej.

— Nie ukrywam, że czasem trzeba przejechać na czerwonym. Ale robimy tak po to, żeby ludzie nie wylądowali na podłodze — mówi Roman Ciągardlak, motorniczy olsztyńskich tramwajów, który jeździł też autobusami. — Powód jest prosty. Jeśli jestem rozpędzony, a zmieni mi się światło, to muszę zareagować.
Kiedyś sekwencje były stałe, mniej więcej je pamiętaliśmy, a teraz, po tych wszystkich zmianach, wszystko jest inaczej. Przyzwyczaimy się, to oczywiste. Ale jeśli jedziemy, a siedzi tylko kilka osób, bo reszta trzyma się komórek albo toreb, to nie jestem w stanie wyhamować łagodnie nawet z tych 50 na godzinę, bo wjadę na skrzyżowanie. A nawet jak się zatrzymam, to ludzie będą przecież leżeć na podłodze albo znajdą się pod kabiną — podkreśla Ciągardlak.

Motorniczy podaje przykład z tramwajów: — Kobieta weszła mi na pasy i musiałem gwałtownie zahamować. Ktoś z pasażerów się nie trzymał i szyba w tramwaju wybita. Podobnie było na Piłsudskiego. Hamowałem, bo inne samochody przyhamowały na skrzyżowaniu i następna szyba w tramwaju wybita — opowiada Ciągardlak. — Ludzie się po prostu nie trzymają poręczy. A w miejskim ruchu nie da się zawsze płynnie jechać. Trzeba o tym pamiętać i sobie to uzmysłowić. Tramwaju czy autobusu nie da się wyhamować tak szybko jak samochodu osobowego. Ludzie nadal tego nie rozumieją.

Motorniczy podkreśla też, że kierowca autobusu i motorniczy muszą zawsze pamiętać o gabarytach.


Podobnie na tę sprawę patrzy Piotr Wolski, który przyjeżdża do Olsztyna do pracy.
— Na czerwonym to czasem i kierowca osobówki przejedzie, a autobusem hamuje się dłużej. To powinien wiedzieć każdy kierowca — uważa pan Piotr. — Może zdarzają się nieodpowiedzialni kierowcy autobusów, ale ja bym tak nie uogólniał. Światła w Olsztynie nie są zbyt dobrze przemyślane, a takim gabarytem nie można wyhamować w dwie sekundy. Lepiej, żeby taki autobus przejechał niż został na skrzyżowaniu.

— To są jednorazowe przypadki — przekonuje Cezary Stankiewicz, rzecznik MPK Olsztyn. — Na przykład w ostatni poniedziałek tramwaje nie miały przez jakiś czas pierwszeństwa i mogły zjeżdżać ze skrzyżowań już na czerwonym świetle. Ich gabaryty, podobnie jak w przypadku autobusów, nie zawsze pozwalają na opuszczenie skrzyżowania na zielonym świetle.

pj

Komentarze (117) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. ola #2422059 | 81.190.*.* 20 sty 2018 09:51

    czerwone światło obowiązuje wszystkich bezwyjątku nie ma znaczenia czy policja ,karetka ,autobus ... bo się okaże że zaraz każdy znas będzie miał usprawiedliwienie np ciężarówka też będzie miała problem z wyhamowaniem i wtedy wszyscy zaczniemy jeździć na czerwonym trzeba pamiętać że jak nam się zapala zielone to komuś czerwone albo piesi lub innym użytkownikom! głupie tłumaczenie kierowców MPK ponieważ zbliżają sie do skrzyżowania a wiadomo są pasy i piesi! Wina działania świateł ponosi wyłącznie grzbowicz ( arbuz)mimo to on namieszał w Olsztynie wymyślił swoje chore projekty miedzy innymi jego zabawki tramwaje!

    Ocena komentarza: warty uwagi (49) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (4)

    1. olsztyn #2422065 | 81.190.*.* 20 sty 2018 09:58

      może niech grzybowicz zamontuje koguty niebieskie dla tramwaju i MPK jak będą przejeżdżały przez skrzyżowanie to na sygnale w tedy nie będą hamowały wo gule beton wam to załatwi on lubi głupie pomysły i wtedy będzie poparte tym że autobusem szybciej dojedziesz do roboty!

      Ocena komentarza: warty uwagi (33) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

      1. opopop #2422024 | 80.53.*.* 20 sty 2018 09:21

        kolejna sprawa , bardzo dobrze powiedział Pan Roman, każdy zawodowy kierowca , czy to złotówkarz,czy to empekowiec, czy to dostawca,czy to kurier na pewno jest w stanie ogarnąć kolejność zapalania się świateł na skrzyżowaniach, ale niestety z tramwajami tak nie jest, one psują całą kolejkę , nieznana jest kolejność oraz czas świecenia się światła. wszystko się robi aby zdążyć nawet na póżnym żółtym bo potem aby przejechać można się sporo zastać , czekać ,czekać, i czekać, a to jedzie jeden tramwaj a to drugi a ty wciąż stoisz.

        Ocena komentarza: warty uwagi (24) odpowiedz na ten komentarz

      2. gość #2421989 | 31.0.*.* 20 sty 2018 08:58

        Tak właśnie działa ITS im.Grzymowicza i pierszeństwo tramwajowe - kierowcy autobusów przyznają, że kiedyś były lepsze sekwencje.

        Ocena komentarza: warty uwagi (23) odpowiedz na ten komentarz

      3. ZONK #2422020 | 94.254.*.* 20 sty 2018 09:16

        Co tu kierowcy autobusow winni ? Te Osle Barany z ZDZiT tak ustawili swiatla w Olsztynie po usunieciu strzalek skretu ze niech ich CH strzeli.Stoisz na czerwonych 30min,zolte 2 sekundy i zielone 5 sekund.Banda umyslowo chorych palantow w dyrekcji chyba.

        Ocena komentarza: warty uwagi (22) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

        Pokaż wszystkie komentarze (117)