Pojedziemy szybciej do stolicy. Za ponad pół miliarda przebudują linię kolejową

2017-11-23 16:05:00(ost. akt: 2017-11-23 15:59:26)

Autor zdjęcia: mat. pras. PKP Intercity

W dwie godziny pociągiem do Warszawy i nowe dworce w Nidzicy, Olsztynku i Olsztynie, a to dzięki modernizacji linii kolejowej Olsztyn—Działdowo. Prace mają rozpocząć się już na początku przyszłego roku i potrwać do połowy 2019 roku.
Kolej przyspiesza, bo już niedługo czas podróży z Olsztyna do Warszawy skróci się o kilkanaście minut, a przy okazji zyskamy też nowe dworce. Wczoraj w Olsztynie zostały podpisane umowy o dofinansowanie z Programu Polska Wschodnia pięciu dużych inwestycji kolejowych, w tym modernizacji linii Olsztyn—Działdowo. Projekt ten zakłada, oprócz remontu linii kolejowej, także przebudowę stacji w Nidzicy, Olsztynku i Olsztyna Głównego. W podpisaniu umów wziął udział wiceminister rozwoju Adam Hamryszczak.

— Wraz z podpisaną wcześniej umową na odcinek Lublin – Stalowa Wola/Rozwadów, to w sumie już ponad 2 mld zł, w tym 1,36 mld zł EFRR, na inwestycje kolejowe w makroregionie i ponad 420 km nowoczesnych torów wraz z infrastrukturą towarzyszącą — powiedział wiceminister Hamryszczak.

Przebudowa linii Działdowo - Olsztyn ma kosztować 526 mln zł, z tego 354,8 mln zł, to dofinansowanie unijne.
— To kolejny krok w przełamywaniu wykluczenia komunikacyjnego naszego regionu — podkreślił wojewoda Artur Chojecki.

Kolejarze już zawarli umowy z wykonawcami inwestycji. Kiedy ruszą prace na torach do Działdowa i kiedy się zakończą?
— Do połowy grudnia wykonawca ma przedstawić nam szczegółowy harmonogram, kiedy planuje zamknięcia na linii — poinformował Ireneusz Merchel, prezes Polskich Linii Kolejowych PKP. — Założenie jest takie, że prace ruszą w pierwszym kwartale przyszłego roku. Jeśli jednak pogoda pozwoli to już w pierwszej dekadzie stycznia zaczną się wyłączenia torowe na odcinku Olsztyn—Olsztynek. Po ok. sześciu miesiącach przejdziemy na odcinek Olsztynek—Działdowo.

Projekt oprócz prac torowych obejmuje też budowę dworców w Nidzicy, Olsztynku i Olsztynie. W przypadku dworca Olsztyn Główny został już ogłoszony przetarg na projektowanie, które obejmuje przebudowę dworca i układu torowego na stacji. Zostanie wymieniona większość torów i rozjazdów oraz przebudowane perony. Planowane jest też połączenie dworca z Zatorzem, czy to będzie kładka, czy przejście podziemne, tego nie wiadomo.

Będzie to zależało od tego, czy dworzec będzie budowany zgodnie z koncepcją przyjętą przez PKP SA. Jeżeli jednak konserwator uzna dworzec za zabytek to wtedy wpłynie to na kształt inwestycji. — Jednak tym drugim przypadku niemożliwa będzie budowa kładki — podkreślił prezes Merchel.
Sama przebudowa dworca ruszy dopiero, kiedy zakończą się prace na linii Olsztyn—Działdowo, co jest planowane na koniec czerwca 2019 roku. Budowa dworca mogłaby zacząć się więc w latach 2019/2020 i potrwać dwa lata.

Projekt zakłada też zmodernizowanie trzeciego peronu na dworcu Olsztyn Zachodni, tak by był także dostosowany dla osób niepełnosprawnych.
Jak poinformowali kolejarze, na czas remontu torów do Działdowa, w ruchu lokalnym zostanie uruchomiona komunikacja zastępcza, a pociągi dalekobieżne będą jeździć do Warszawy przez Iławę. To wydłuży czas podróży o ok. 20-22 minuty.

Jednak po modernizacji linii Olsztyn—Działdowo pociągi pojadą tu znacznie szybciej. Prędkość wzrośnie do 100-140 kilometrów na godzinę, a to przełoży się na czas podróży do stolicy. Dziś podróż pociągiem do Warszawy zajmuje 2 godz. 28 minut, a po modernizacji tego odcinka i podwyższeniu prędkości na odcinku Warszawa – Działdowo, będziemy jechać z Olsztyna do Warszawy niecałe 2 godziny.

Andrzej Mielnicki

Komentarze (18) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Ulaf #2381204 | 92.209.*.* 23 lis 2017 16:31

    Predkosc do 100-140 km/h? W Niemczech pociagi nie jezdza tak szybko jak we Frncji czy Japonii ale 250-300 km/h to norma. Szkoda kasy na takie pseudo modernizacje.

    Ocena komentarza: warty uwagi (12) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

    1. Za Niemca to była modernizacja... #2381328 | 88.156.*.* 23 lis 2017 18:45

      po obecnej modernizacji nie spodziewałbym się szybszej jazdy. podobnie mialo być do Szyman. pociąg miał zasuwać poniżej 1 godziny, a jak jest?

      Ocena komentarza: warty uwagi (11) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      1. Carlos_OLS #2381177 | 80.50.*.* 23 lis 2017 16:12

        Gdyby zmniejszyli czas do 1h to prace miały by sens. A tak z 2.20h do 2h za 2 miliardy to nie wiem czy jest sens.

        Ocena komentarza: warty uwagi (7) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

        1. adam #2381201 | 89.228.*.* 23 lis 2017 16:30

          dokładnie, państwo wydaje ogromne środki na modernizację kolei, warto przemyśleć czy można zrobić coś jeszcze niż tylko skrócić podróż o 20 minut

          Ocena komentarza: warty uwagi (5) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

          1. Elblag #2381325 | 83.23.*.* 23 lis 2017 18:42

            Kiedy będzie modernizacji linii kolejowej do ELBLAGA?????

            Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

            Pokaż wszystkie komentarze (18)