Jeszcze więcej szyn i tramwajów

2017-11-15 08:00:00(ost. akt: 2017-11-14 15:54:42)
Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej znów wspomagają rozwój całego regionu.
System komunikacji tramwajowej, działający w Olsztynie w latach 1907–1965 i ponownie od grudnia 2015 r., jest jedyną reaktywowaną komunikacją tramwajową w Polsce. Mieszkańcy chwalą sobie ten nowy środek transportu, który teraz, dzięki unijnemu wsparciu, będzie jeszcze rozbudowywany. Olsztyn z unijnego Programu Polska Wschodnia otrzymał bowiem 177 mln na powiększenie trakcji szynowej. – Dzięki Programowi Polska Wschodnia budujemy kapitał na rozwój całej społeczności – zauważa Adam Hamryszczak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju.

Inwestycja, zatwierdzona przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, zakłada budowę nowej linii łączącej osiedle Pieczewo z fabryką Michelin oraz centrum i połączenie jej ze zintegrowanym węzłem przesiadkowym przy dworcu PKS/PKP. Nowa, dwutorowa linia tramwajowa wymaga zmiany dotychczasowego układu drogowego – zostaną przebudowane istniejące ulice wzdłuż projektowanej linii wraz ze skrzyżowaniami, przejściami dla pieszych, przystankami, zatokami autobusowymi i ścieżkami rowerowymi. Przebudowana zostanie sama pętla Pieczewo, by pełnić funkcję węzła dla ruchu wszystkich środków transportu – tramwajów, autobusów, samochodów, rowerów, ale także dla pieszych. Dwuperonowa krańcówka wyglądać ma jak istniejąca pętla Kanta.

Drugi etap inwestycji zakłada stworzenie ośmiokilometrowego, podwójnego torowiska przez ulice Krasickiego, Synów Pułku, Wyszyńskiego, aleję Piłsudskiego do skrzyżowania z ulicą Kościuszki. W dużej części trasy torowisko będzie przebiegać poboczem jezdni. Nad skrzyżowaniem Kra­sic­kiego z Synów Pułku wybudowana zostanie estakada. Zacznie się w pobliżu ulicy Mu­rzy­now­skie­go, a skończy przy Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego. Estakada pozwoli tramwajom bezkolizyjnie przejechać przez jedno z bardziej zatłoczonych miejsc w mieście, po którym odbywa się ruch tranzytowy. 

Mieszkańcy zyskają też 4 nowe tramwaje. Niskopodłogowe, wyposażone w elementy informacji pasażerskiej i biletomaty oraz urządzenia klimatyzacyjne będą komfortowym środkiem transportu. Tabor ma być także przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych i osób zależnych. Warto podkreślić, że to niejedyne tramwaje, które miasto pozyska dzięki wsparciu unijnemu.

Z dofinansowań w ramch innych programów otrzyma jeszcze fundusze na zakup kolejnych 10 – za kilka lat po Olsztynie jeździć będą aż 24 nowoczesne tramwaje.
Miasto zyska wiele na tej inwestycji. Mieszkańcy będą się sprawniej poruszać z południowo-wschodniej części miasta do centrum, chętniej też korzystać z tramwajów. Te – nowoczesne i funkcjonalne – wpłyną na upłynnienie ruchu w zatłoczonych częściach miasta. Zyskają też mieszkańcy terenów ościennych Olsztyna – dzięki integracji różnych form transportu sprawniej będą dojeżdżać do miasta i poruszać się w jego obrębie.

Zakończenie inwestycji planowane jest na przełomie 2019/2020 r. Warto zaznaczyć, że początkowo miasto miało otrzymać dofinansowanie w wysokości 70 proc. całkowitych kosztów, jednak ostatecznie otrzyma maksymalną pomoc –85 proc. kosztów inwestycji.
–To naprawdę duży wzrost i duże pieniądze! – skomentował na Facebooku Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna. Dodatkowe pieniądze pozwolą miastu na poprawę wskaźnika zadłużenia, gdyż nie będzie już konieczności zaciągania bardzo dużego kredytu na sfinansowanie prac.

Materiał informacyjny PARP


Komentarze (11) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. mieszkaniec #2384922 | 5.172.*.* 28 lis 2017 17:38

    "Mieszkańcy chwalą sobie ten nowy środek transportu", nie znam żadnej osoby , która by sobie chwaliła no chyba, że jakiś melepeta tak stwierdził , ale ja się z nimi nie zadaję.

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) odpowiedz na ten komentarz

  2. oj bedzie armagedon #2383916 | 88.156.*.* 27 lis 2017 13:48

    mam nadzieje, ze "NASI MIESZKAŃCY" jak zwykł mawiać ARBUZ przy kolejnych wyborach dostanie czerwoną kartkę, albo nie kartkę tylko płachtę...chyba czas się stąd wyprowadzić

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-3) odpowiedz na ten komentarz

  3. kwadratols #2383820 | 178.36.*.* 27 lis 2017 11:42

    Teraz remontują ulicę Leonharda i Wyszyńskiego do skrzyżowania z Pstrowskiego, a za chwilę świeżo wyremontowaną ulicę zniszczą i będą remontować ponownie, tym razem z torami. Tak samo jak w przypadku placu Konstytucji 3 Maja. Tylko w Polsce takie numery.

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. Wyborcy #2382914 | 83.6.*.* 25 lis 2017 20:54

      Dlaczego nie zrobią trolejbusów tylko tory?

      Ocena komentarza: poniżej poziomu (-3) odpowiedz na ten komentarz

    2. olo #2382625 | 88.156.*.* 25 lis 2017 12:46

      W takiej sytuacji krańcówka przy ul Kanta jest bez sensu. Dociągnąć tory od Kanta do Krasickiego.

      Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz

    Pokaż wszystkie komentarze (11)