Marszałek stawia na nowe drogi i innowacje

2017-09-28 14:39:27(ost. akt: 2017-09-29 08:19:12)   Artykuł sponsorowany

Autor zdjęcia: Fot. UM w Olsztynie

Ostatnie lata na Warmii i Mazurach to czas budowy, przebudowy i modernizacji dróg, w tym tej najważniejszej — "siódemki", która łączy Warszawę z Gdańskiem. Zmodernizowaną krajową „16” dojechać możemy również z Warmii na Mazury.
Poprawa infrastruktury transportowej na Warmii i Mazurach jest jednym z priorytetów samorządu województwa. Znalazło to odzwierciedlenie już w poprzedniej unijnej perspektywie. W Regionalnym Programie Operacyjnym na lata 2007-2013 na rozwój transportu, czyli drogi, kolej i lotnisko przeznaczono 1,4 mld złotych, czyli 34 proc. całego programu.

W obecnym RPO na lata 2014-2020 na rozwój infrastruktury transportowej wyodrębniono ponad 196 milionów euro. Celem realizowanych dzięki temu przedsięwzięć jest zwiększenie zewnętrznej dostępności komunikacyjnej regionu oraz jego wewnętrznej spójności.

Na rozwój samej infrastruktury drogowej w regionie zapisano 130 milionów euro. Pieniądze są przeznaczone na budowę i przebudowę ważnych dla województwa połączeń drogowych.

― Od dobrego skomunikowania województwa wewnątrz i na zewnątrz w dużej mierze zależy rozwój gospodarczy regionu ― stwierdza marszałek Gustaw Marek Brzezin. — Swoboda przesyłania towarów i przemieszczania się osób z pewnością podnosi możliwości działalności gospodarczej i atrakcyjność obszarów dla potencjalnych inwestorów.

Równie ważną kwestią jest modernizacja i rozwój infrastruktury drogowej w miejskich obszarach funkcjonalnych, tzw. MOF. Jeśli chodzi o Olsztyn, samorząd województwa przeznaczył na wsparcie tych inwestycji 12,5 mln euro. Kolejne środki przeznaczone na rozwój inwestycji transportowych w ramach ZIT bis to 4 mln euro dla Elbląga oraz 3,5 mln euro dla Ełku.

Dlaczego akurat w tych miastach samorząd stawia na infrastrukturę? Ponieważ po stolicy województwa Elbląg i Ełk to dwa największe miasta i zarazem główne ośrodki wzrostu w regionie. Ich obszary funkcjonalne skupiają znaczącą część populacji województwa i odgrywają istotną rolę w osiąganiu poprawy spójności ekonomicznej, przestrzennej i społecznej województwa warmińsko-mazurskiego.
Kolejne unijne środki służą wsparciu rozwoju zrównoważonego transportu miejskiego.

― Dobre drogi i należycie zorganizowana komunikacja publiczna to również wzmożenie ruchu turystycznego w regionie, co pozwoli jeszcze lepiej wykorzystać istniejącą już bazę tej branży ― dodaje marszałek Brzezin.
Również w tegorocznym budżecie województwa znaczne środki, bo ponad 330 mln zł, zaplanowano na transport i łączność, czyli m.in. organizowanie i dofinansowanie krajowych pasażerskich przewozów kolejowych i przewozów autobusowych, Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury oraz zarządzanie drogami wojewódzkimi wraz z inwestycjami, a inwestycje na drogach to ponad 138 mln zł.
Nie można zapomnieć także o Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Umowy o przyznaniu pomocy na budowę, przebudowę lub modernizację dróg gminnych, powiatowych i wewnętrznych podpisało z marszałkiem województwa kilkudziesięciu starostów, burmistrzów i wójtów z całego regionu. Do podziału było 130 mln zł.

— Te pieniądze posłużą poprawie bezpieczeństwa naszych mieszkańców oraz turystów – mówi marszałek Brzezin. — Nowe i wyremontowane drogi ułatwią dojazd do instytucji kultury, ośrodków zdrowia, szkół czy urzędów.
Optymalizacji procesów planowania i rozwoju sieci dróg województwa warmińsko-mazurskiego posłuży realizacja nowego, wspólnego przedsięwzięcia samorządu województwa warmińsko-mazurskiego, Instytutu Badawczego Dróg i Mostów i Wydziału Geodezji, Inżynierii Przestrzennej i Budownictwa Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Projekt będzie realizowany w dwóch fazach: badawczej i wdrożeniowej. Stosowną umowę podpisano 26 września w Urzędzie Marszałkowskim w Olsztynie.

Adam Nowiński



Komentarze (8) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. W tym województwie to właściwie #2348700 | 88.156.*.* 11 paź 2017 21:30

    nic nie robi się od dwóch lat. Przypadek? Nie sądzę... Zobaczcie jakie pieniądze na drogi były za PO (nie jestem z tej partii i nigdy na nich nie głosowałem) Na lae teraz to jest nędza. Co można wybudować za 130 milionów Euro? To raptem około 500 milionów zlotych. Skandal

    odpowiedz na ten komentarz

  2. Tert #2347537 | 37.47.*.* 10 paź 2017 13:09

    Jaja robi marszałek, tylko z kogo?

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

  3. Skandal, i tak co roku #2347222 | 77.253.*.* 10 paź 2017 00:49

    12,5 mln dla olsztyna? Gdzie reszta województwa? Elbląg i Ełk 3 x mniej, a inne miasta? Buzek z PGR-u zrobił stolicę województwa, która teraz próbuje załapać jakieś standardy miasta.

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz

  4. krzroy #2343464 | 81.190.*.* 4 paź 2017 17:18

    Najważniejsza "7"? Dla warszawki! Żeby wygodnie i za darmo pojechać nad morze. Dla Warmii i Mazur najważniejsza jest "16" a tu jak na razie kicha!

    Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz

  5. lolo #2340771 | 188.182.*.* 1 paź 2017 17:40

    syczowi wybudować drogę na ukraine do półruskiego raju

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz

Pokaż wszystkie komentarze (8)