Kiedy pojedziemy ekspresową "szesnastką" z Olsztyna do Mrągowa?

2017-07-19 18:52:12(ost. akt: 2017-07-25 09:46:04)
"Szesnastka" od Olsztyna do Biskupca docelowo będzie dwujezdniowa.

"Szesnastka" od Olsztyna do Biskupca docelowo będzie dwujezdniowa.

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Droga krajowa nr 16 to najważniejszy łącznik komunikacyjny na Warmii i Mazurach. Łączy zachód i wschód województwa, dlatego wielu kierowców liczy na poszerzenie tej drogi. Szczególnie po zapowiedziach ministra o zmianie DK16 na S16. O ile na przebudowę odcinka Ostróda-Olsztyn na razie nie ma co liczyć, to sporo dzieje się w kierunku Ełku.
Każdy kto jechał z Olsztyna do Ostródy lub na odwrót, przekonał się, że "szesnastce" brakuje do miana porządnej drogi krajowej. Brakuje jej też pasów do wyprzedzania. Minister zapowiadał, że "szesnastka" stanie się drogą ekspresową. Postanowiliśmy sprawdzić co dalej z jedną z najważniejszych tras w województwie.

Niestety przebudowa drogi na wspomnianym wcześniej odcinku na razie nie wchodzi w grę. Kierowcy i drogowcy liczą na to, że cały ruch tranzytowy przejmie nowa droga ekspresowa S51 Olsztyn-Olsztynek. Spowoduje to, że odcinek między Olsztynem a Ostródą będzie miał charakter drogi lokalnej.

W realizacji jest jedynie budowa obwodnicy Ostródy w ciągu DK16 od skrzyżowania z przyszłą S7 (obwodnica Ostródy w ciągu S7 ma zostać oddana pod koniec roku), zaś drugiej połowie 2018 roku zakończy się budowa obwodnicy Olsztyna w ciągu DK16 o długości 10 kilometrów (kolejne 14,7 kilometra ma wspólny przebieg z S51)

Na wschód od Olsztyna sytuacja wygląda trochę lepiej. I o ile na razie przebudowa DK16 zatrzymała się na Borkach Wielkich, to w planach S16 ma sięgnąć aż do Ełku. O konkretach możemy mówić na razie na odcinku Borki Wielkie-Mrągowo.

— Toczą się prace związane z wykonaniem koncepcji programowej ekspresowej szesnastki na odcinku Borki Wielkie-Mrągowo wraz z obwodnicą Mrągowa w ciągu drogi krajowej nr 59 — mówi Karol Głębocki, Główny specjalista ds. komunikacji społecznej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, oddział w Olsztynie.

— Umowę na to zadanie podpisano 27 stycznia 2017 r. z firmą z Gdańska, która za kwotę 3,3 mln zł w ciągu 15 miesięcy ma wykonać dokumentację. Oznacza to, że mniej więcej za rok będziemy mogli ogłosić przetarg na projekt i budowę, która według zaktualizowanego właśnie Programu Budowy Dróg Krajowych przewidziana jest na lata 2019-2022 — dodaje Karol Głębocki.

Czy oznacza to, że już za 5 lat pojedziemy drogą ekspresową z Olsztyna do Mrągowa? Niestety nie. Wyremontowana już kilka lat temu krajowa "szesnastka" na odcinku od Olsztyna do Borek Wielkich nie jest dwujezdniowa na całej długości. Dwoma pasami pojedziemy tylko na krótkim odcinku w okolicach Kromerowa oraz od Biskupca do Borek Wielkich.

Spostrzegawczy kierowcy zauważą jednak szerokie pasy zieleni i prześwity wiaduktów na jednopasmowych odcinkach drogi. Po 2023 roku możemy liczyć na dobudowanie dodatkowych jezdni na odcinkach Olsztyn-Biskupiec. — Wykonywana jest dokumentacja odcinka Olsztyn-Biskupiec dotycząca dobudowy drugiej jezdni o długości 25,3 km. Dla tego zadania wydana została decyzja środowiskowa, opracowywana jest koncepcja programowa, projekt budowlany i wykonawczy — mówi Karol Głębocki.

W planach jest przebudowa całej DK16 aż do Knyszyna (woj. podlaskie). W województwie warmińsko-mazurskim będzie ciągnąć się do Ełku. Kiedy?

— 27 kwietnia 2017 r. otwarto oferty w przetargu na wykonanie dokumentacji dla odcinka drogi ekspresowej S16. Chętnych do wykonania zadania jest osiem firm i konsorcjów. Kończy się już procedura wyboru wykonawcy, niebawem podpiszemy umowę. Wyłoniony w przetargu wykonawca będzie miał 37 miesięcy na zrealizowanie zadania, którego przedmiotem jest aktualizacja studium techniczno–ekonomiczno–środowiskowego z elementami koncepcji programowej dla budowy drogi ekspresowej S16 na odcinku Mrągowo-Orzysz-Ełk o długości około 74 kilometrów — mówi Karol Głębocki.

— W ramach tego zamówienia wykonawca ma zaktualizować materiały do decyzji środowiskowej obejmujące m.in. inwentaryzację przyrodniczą, ponowną analizę akustyczną i ocenę uwarunkowań bezpieczeństwa ruchu drogowego. Do zadań wykonawcy dokumentacji będzie też należało uzyskanie decyzji środowiskowej dla tej inwestycji oraz opracowanie rozwiązań drogowych i mostowych umożliwiających ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji w systemie „projektuj i buduj” — dodaje.

O planach budowy S16 od Mrągowa możemy więc mówić w perspektywie do 2023 roku. Jednak jest już prawie pewne, że droga powstanie. Toczą się jeszcze rozmowy na temat dofinansowania inwestycji z budżetu Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa

Bartosz Cudnoch
b.cudnoch@gazetaolsztynska.pl

Komentarze (19) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Tutejszy. #2290062 | 185.138.*.* 19 lip 2017 19:08

    Dobre pytanie, kiedy pojedziemy 16 do Mrągowa? A ja się pytam co z 16 między Olsztynem a Barczewem. To jest najgorszy odcinek jaki został zbudowany i oddany do ruchu.

    Ocena komentarza: warty uwagi (15) odpowiedz na ten komentarz

  2. 100% #2290069 | 195.136.*.* 19 lip 2017 19:14

    Podobno w 2089r. może być poślizg tak 8 dni

    Ocena komentarza: warty uwagi (14) odpowiedz na ten komentarz

  3. o ilu chetnych #2290082 | 5.172.*.* 19 lip 2017 19:41

    do placenia 25 gr wiecej za benzyne

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-7) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

    1. wszystkozajęte #2290093 | 5.2.*.* 19 lip 2017 19:58

      Kurwa mać, ciągle tylko podwyżki w podatkach, w paliwie, ciąglę chcą wyciągnąć jak najwięcej, żeby łożyć na patologiczny elektorat, który jako jedyny daje szanse na poparcie i tyczy się to zarówno PIS i PO, a ja nawet nie wiem czy dożyje tej drogi. Niby Europa, a wszystko jak w jakimś ciemnogrodzie nadal ...

      Ocena komentarza: warty uwagi (6) odpowiedz na ten komentarz

    2. Skąd PiSowcy mogą wiedzieć #2290098 | 178.235.*.* 19 lip 2017 20:07

      co będzie za 2 lata? jak na razie nawet droga rowerowa w Dywitach o długości 1,2 km ciągnie się jak glut w nosie...

      Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz

    Pokaż wszystkie komentarze (19)