Dzięki tym zmianom wymiana dowodu będzie prostsza

2017-03-01 07:11:00(ost. akt: 2017-02-28 16:26:30)
Zdjęcie jest illustracją do treści

Zdjęcie jest illustracją do treści

Autor zdjęcia: materiały prasowe

Ministerstwo Cyfryzacji i Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji stawiają na elektroniczne rozwiązania jeśli chodzi o składanie wniosków o wymianę dowodu osobistego.
Oba ministerstwa namawiają do wykorzystywania opcji złożenia wniosku o wydanie/wymianę dowodu osobistego, za pomocą strony internetowej.

Takie rozwiązanie nie jest nowością na stronie MSWiA, ale jak podaje ministerstwo wniosek o wydanie dowodu osobistego w poprzedniej wersji był dla użytkowników mało czytelny i mało intuicyjny. Dodatkowo na platformie ePUAP (na której możemy złożyć wniosek) było go trudno odnaleźć. Dlatego też Ministerstwo Cyfryzacji i MSWiA postanowiły to poprawić i ułatwić życie obywatelom, a tym samym zachęcić ich do skorzystania z możliwości wysłania wniosku o nowy dowód on-line.

Co się zmieniło?
Wniosek o wydanie dowodu osobistego został poprawiony pod kątem nawigacji i przejrzystości. W efekcie jest on dla użytkowników łatwiejszy do wypełnienia, bardziej intuicyjny i przyjaźniejszy.

Na stronie głównej platformy www.ePUAP.gov.pl został dodatkowo umieszczony baner, który pozwoli bezpośrednio przejść do formularza po uprzednim zalogowaniu się do profilu zaufanego – niezbędnego do złożenia wniosku on-line.

Dzięki wprowadzonym zmianom nie będzie już możliwe składanie wniosków niekompletnych (np. takich, w których nie wpisano imienia, czy miejsca urodzenia). System nie dopuści także do wysłania wniosku bez fotografii osoby, a także bez jej podpisu elektronicznego weryfikowanego kwalifikowanym certyfikatem lub potwierdzonego Profilem Zaufanym ePUAP.

Ministerstwo podaje, że w tym roku ponad 8 mln obywateli będzie składać wnioski o nowy dowód osobisty. Ponad 5 mln osób upływa 10-letni termin ważności ich dotychczasowych dokumentów. Pozostałe 3 mln to osoby, które o nowy dowód będą wnioskować z innych powodów takich jak np. zagubienie, zniszczenie czy kradzież.

Również w przyszłym roku liczba dowodów, którym upływa ważność jest znacząca – sięgnie 2,5 mln.

Co zrobić by skorzystać z możliwości elektronicznego składania wniosku o nowy dokument? Tu pojawia się problem...

Należy wejść na stronę www.epuap.gov.pl . Tam, już na samej górze widoczny jest baner, który po kliknięciu przekierowuje w odpowiednie miejsce. Po zalogowaniu przy pomocy Profilu Zaufanego (eGO), należy wypełnić wniosek i załączyć do niego zdjęcie, po czym podpisać wniosek przy pomocy Profilu Zaufanego (eGO) i wysłać elektronicznie do urzędu.

Problemem jest właśnie Profil Zaufany, który musimy sobie dodatkowo założyć. Można to zrobić za pośrednictwem... bankowości elektronicznej. Obecnie możliwość taką oferują swoim klientom banki PKO BP, ING oraz Millennium.

Źródło: MC, MSWiA


Komentarze (2) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Iwona #2192145 | 79.185.*.* 1 mar 2017 08:42

    Żeby coś załatwić to trzeba się nachodzić a nie naklikać.

    Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. stara baba #2192153 | 109.241.*.* 1 mar 2017 08:55

      "W efekcie jest on dla użytkowników łatwiejszy do wypełnienia, bardziej intuicyjny i przyjaźniejszy."- Co to znaczy bardziej intuicyjny i przyjaźniejszy?

      Ocena komentarza: poniżej poziomu (-2) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)