E-uzależnienia szybsze niż reakcja instytucji

2016-12-28 15:35:59(ost. akt: 2016-12-28 14:10:54)

Autor zdjęcia: pixabay.com

Inspektorzy Najwyższej Izby Kontroli sprawdzili jak instytucje radzą sobie ze zjawiskiem e-uzależnienia wśród młodzieży. Okazuje się, że działania skontrolowanych jednostek są niewystarczające.
Uzależnienie od nowych technologii i internetu, szczególnie wśród młodych, zaczyna być coraz bardziej odczuwalne. Wielu młodych ludzi, nie wyobraża sobie już życia bez stałego bycia online, używania telefonu komórkowego czy przynależności do portalu społecznościowego.

E-uzależnienie jest coraz większym problemem. Potwierdzają to wyniki badań opinii społecznej oraz opracowań naukowych, które wskazują jednocześnie na szkodliwość nadużywania mediów elektronicznych. Kontrola NIK wykazała, że Minister Edukacji Narodowej oraz Minister Zdrowia nie opracowali wytycznych określających sposób postępowania w zakresie identyfikowania i diagnozowania zjawiska nadużywania przez dzieci i młodzież mediów elektronicznych oraz realizacji zadań w zakresie przeciwdziałania e-uzależnieniu.

Według inspektorów, szkoły i poradnie psychologiczno-pedagogiczne, które były pierwszymi jednostkami, mogącymi pomóc rodzicom w dostrzeżeniu i rozwiązaniu problemu nadużywania mediów elektronicznych, nie dokonywały rzetelnej diagnozy środowiska szkolnego pod kątem nadużywania przez uczniów mediów elektronicznych, a tym samym nie posiadały informacji o liczbie uczniów dotkniętych tym problemem.

NIK wskazała, iż jedną z przyczyn braku działań poradni, które mogłyby ujawnić zagrożenia związane z problemem nadużywania mediów elektronicznych był brak odpowiednich narzędzi diagnostycznych w tym zakresie. W wyniku kontroli NIK zaleca zapewnienie przez Ministra Edukacji Narodowej w porozumieniu z Ministrem Zdrowia wystandaryzowanych narzędzi diagnostycznych dla poradni psychologiczno-pedagogicznych w zakresie diagnozowania e-uzależnień, oraz identyfikowanie przez dyrektorów szkół zjawiska nadużywania mediów elektronicznych przez uczniów oraz zintensyfikowanie współpracy w tym zakresie m.in. z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi.

Źródło badań: Najwyższa Izba Kontroli