Black Friday. Jak nie dać się oszukać na promocjach i wyprzedażach?

2016-11-24 21:04:34(ost. akt: 2016-12-14 10:41:20)

Autor zdjęcia: Grzegorz Czykwin

Czy można reklamować towar kupiony w obniżonej cenie? Co zrobić, jeśli cena przy kasie okaże się wyższa niż na metce? Jak zrezygnować z zakupów w zagranicznym sklepie internetowym? Przed Czarnym Piątkiem przeczytaj porady UOKiK oraz Europejskiego Centrum Konsumenckiego dla kupujących na wyprzedażach i promocjach.
Czarny Piątek (ang. Black Friday) to amerykańska tradycja. Obchodzony jest następnego dnia po Święcie Dziękczynienia i od niego rozpoczyna się sezon świątecznych zakupów. Tego dnia sklepy zachęcają obniżkami cen. Również w Polsce wiele znanych marek przygotowuje w tym czasie specjalne oferty. Możemy spodziewać się promocji głównie w sklepach z elektroniką oraz odzieżowych. W tym roku Czarny Piątek przypada 25 listopada.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina, że kupując podczas wyprzedaży i promocji mamy takie same prawa, jak zwykle. Przepisy obowiązują na terenie całej Unii Europejskiej.

Pamiętaj, masz prawo do:

· prawdziwej informacji o wysokości obniżki — organizowanie promocji przez sztuczne podwyższanie ceny wyjściowej i następnie jej obniżanie do poziomu zbliżonego do regularnej to niezgodna z prawem nieuczciwa praktyka rynkowa. Pytaj, sprawdzaj (np. w internecie), ile zniżki sprzedawca ci oferuje i oceń, czy promocja jest naprawdę atrakcyjna.

· zakupu towaru w korzystniejszej cenie — wyższa należność przy kasie niż na metce czy na półce? Możesz kupić produkt w niższej cenie.

· zwrotu zakupów internetowych bez podania przyczyny w ciągu 14 dni — wystarczy, że przekażesz sprzedawcy wypełnione oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Powinien on oddać ci cenę towaru i koszty przesyłki. Pamiętaj: jeżeli kupowałeś w sklepie stacjonarnym, możliwość zwrotu pełnowartościowego towaru zależy od dobrej woli sprzedawcy – to on ustala zasady.

· reklamacji wadliwego towaru – także pochodzącego z promocji — jeżeli towar ma wadę, złóż reklamacje u sprzedawcy. Możesz to zrobić w ciągu 2 lat. Zażądaj naprawy lub wymiany towaru, obniżenia ceny lub – jeśli wada jest istotna – masz prawo odstąpić od umowy. Skorzystaj z formularzy dostępnych na stronie UOKiK.

Szukasz ofert za granicą? Sprawdź, czy sklep wysyła towar do twojego kraju i jakie są koszty związane z jego dostarczeniem. Przedsiębiorca może odmówić ci wysyłki tylko w uzasadnionych wypadkach.


Źródło: UOKiK

Komentarze (25) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. aska #2120154 | 83.9.*.* 24 lis 2016 21:57

    redaktor zrobił literówkę, a tu wielkie haloooo, każdemu się może zdarzyć!

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-2) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. jasna #2120172 | 83.9.*.* 24 lis 2016 22:20

      tu jest Polska a nie Ameryka, wypad z tymi śmieciami redaktorzyno za dyche

      Ocena komentarza: warty uwagi (9) odpowiedz na ten komentarz

    2. ? #2120176 | 195.147.*.* 24 lis 2016 22:28

      Po co nam to?nowa świecka tradycja

      Ocena komentarza: warty uwagi (7) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      1. marketing-owiec (i baranów) #2120177 | 88.156.*.* 24 lis 2016 22:29

        Czarny piątek dla klientów. Przeczytali tytuł, że są obniżki cen i walą do koszyków i wózków bez opamiętania, co się zmieści. Wątpliwości wyjaśnia gazetka, która informuje, że do wczoraj rzecz kosztowała 18 zł a w piątej tylko 15. A zawsze kosztowała najwyżej 13-14. Zastanówcie się chwilę, zanim w tym dniu pójdziecie po zakupy. Czy naprawdę to coś potrzebujecie? Czy właśnie dzisiaj?

        Ocena komentarza: warty uwagi (13) odpowiedz na ten komentarz

      2. Ada #2120181 | 88.156.*.* 24 lis 2016 22:40

        Na wyprzedażasz powiadarz? Buahaha.

        Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (3)

        Pokaż wszystkie komentarze (25)