Sobota, 22 września 2018. Imieniny Maury, Milany, Tomasza


Maszynista pilnie poszukiwany

2014-10-16 10:25:47 (ost. akt: 2014-10-16 10:22:32)

Autor zdjęcia: Archiwum gazety


To zawód, gdzie praca czeka na człowieka. Płacą też dobrze, bo w przypadku maszynistów mamy dziś rynek pracownika, a nie pracodawcy. I spółki kolejowe o nich walczą.



— Bo pociąg sam nie pojedzie — żartują kolejarze, ale problem luki pokoleniowej, który pojawił się w tym zawodzie jest poważny. W kraju brakuje maszynistów i brakuje ich w Olsztynie.
 Do końca przyszłego roku z pracy w Przewozach Regionalnych w Olsztynie ma odejść na emeryturę niemal co czwarty maszynista. 


— Dokładnie 35 maszynistów —mówi Ryszard Kuć, dyrektor Warmińsko-Mazurskiego Zakładu przewozów Regionalnych w Olsztynie. — Ich brak oznaczałby, że część pociągów nie wyjechałby na trasę, bo nie byłoby komu ich poprowadzić.


Dlatego olsztyński zakład otworzył własny ośrodek szkolenia maszynistów. I już 18 osób zdobyło licencję i to w dwa miesiące. Jednak to dopiero początek drogi , bo przed adeptami wiele jeszcze nauki. — Przez dwa lata będą maszynistami praktykantami — tłumaczy dyrektor Kuć. — Będą się szkolić, zdobywać doświadczenie. 


Bo wyuczyć fachu maszynisty to nie tyle, co zrobić kurs prawo jazdy. Nie da się po kilkunastu godzinach jazdy poprowadzić pociąg. I chyba nikt z nas nie chciałby, żeby tak było. Praktykanci mają dostawać pensję, około 2 tys. zł, ale potem, jak już będą samodzielnie prowadzić pociągi, będą mogli zarobić miesięcznie nawet 5 tys. zł brutto.

Nic dziwnego, że choć za kurs przyszli maszyniści musieli płacić z własnej kieszeni, jeśli nie kierował ich urząd pracy, to chętnych było wielu. Ale barierą okazał się stan zdrowia młodych ludzi. W Olsztynie na 30 osób, które zgłosiły się na kurs, dwanaście przepadło na badaniach lekarskich. Bo maszynista musi być zdrów jak ryba. I to też powód, że maszynistów poszukują wszystkie spółki kolejowe, bo odchodzą z pracy, jak nie ze względu na osiągnięty wiek emerytalny, to stan zdrowia. 


— Dlatego trzy lata temu zaczęliśmy szkolić maszynistów na potrzeby naszej spółki — mówi Beata Czemerajda z biur prasowego spółki PKP Intercity, która zatrudnia ok. 1300 maszynistów. — Rocznie przyjmujemy na kurs 80-100, ale chętnych jest zwykle kilka razy więcej, bo tylko w Krakowie na wieść o kursie zgłosiło się 1500 osób.

Ilu jest maszynistów kraju, tego dokładnie nie wiadomo. Ich liczbę szacuje się na 11-12 tys. — A kiedyś było ich grubo ponad 20 tys. — zauważa Leszek Miętek, szef Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce.


Kolej nie może obyć się bez maszynistów. Problem w tym, że "starzy" kolejarze odchodzą na emeryturę i nie bardzo wiadomo, kto ma ich zastąpić. Kiedyś nie było z tym problemu, bo były szkoły kolejowe, które kształciły pracowników dla PKP. Teraz spółki kolejowe same muszą zadbać o swoje kadry.


— I mamy gigantyczną lukę pokoleniową — mówi Leszek Miętek. — Ale nie tylko z maszynistami jest problem. Bo są braki wśród dyżurnych ruchu, manewrowych, ustawiaczy czy rewidentów. Dlatego trzeba odbudować szkolnictwo kolejowe, od zawodowego po wyższe. 


Andrzej Mielnicki
Polub nas na Facebooku:

Zobacz także

Komentarze (11) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. antyleming #1510334 | 83.19.*.* 17 paź 2014 02:11

    A ile trwa kurs na maszynistę PENDOLINO ??????? Chętnie poprowadzę ......

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-3) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  2. czytelnik #1509729 | 83.20.*.* 16 paź 2014 18:25

    w olsztnie było technikum kolejowe i tam też uczono zawodu maszynisty ,teraz mamy uniwersytety i inne wyższe szkoły magistrów pełno a maszynistów zero.Może by tych szkolonych bezrobotnych skierować na kursy maszynistów

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  3. jak w tym przypadku #1509683 | 178.36.*.* 16 paź 2014 17:35

    Dobrą szkołą były zawodówki które szkoliły nie tylko maszynistów ale jakiś jełop uznał że są niepotrzebne i stworzył gimnazja.

    Ocena komentarza: warty uwagi (4) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  4. mika #1509376 | 37.8.*.* 16 paź 2014 13:04

    Żenada myślą że jakiś maszynista przyjdzie z zewnątrz nie, dlatego że przyszłość w Przewozach Regionalnych jest niepewna spółka zmaga się z ogromnym zadłużeniem i na koniec płaci najmniej ze wszystkich firm zatrudniających maszynistów.

    ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

    1. observer #1509307 | 95.160.*.* 16 paź 2014 12:07

      Jakiś czas temu niejaki Antoni M., po likwidacji WSI, zrobił 17-dniowe kursy dla agentów. Jak widać przyspieszone kursy dla maszynistów też są możliwe. W polskim grajdołku zawsze królowała "bylejakość". Niedługo będą 30-dniowe kursy na pilotów lotniczych linii pasażerskich i lekarzy. Chętnie zrobię kurs na stomatologa :)

      Ocena komentarza: warty uwagi (5) ! - + odpowiedz na ten komentarz

    Pokaż wszystkie komentarze (11)