środa, 26 września 2018. Imieniny Cypriana, Justyny, Łucji

Poloniści są zszokowani wynikami tegorocznych matur

2013-07-01 18:30:00 (ost. akt: 2013-07-01 18:21:39)
Zdjęcie jest ilustracją do tekstu

Zdjęcie jest ilustracją do tekstu

Autor zdjęcia: Michał Skroboszewski

Poloniści są zszokowani. Wyniki egzaminu z języka ojczystego są zaskakująco niskie, zwłaszcza z poziomu rozszerzonego. Co ciekawe, lepiej niż w kraju poszła naszym uczniom matematyka. Dlaczego?

- Uczniowie z Warmii i Mazur przekonali się, że oprócz edukacji nie mamy im nic do zaproponowania. Nie mamy dróg, przemysłu, miejsc pracy jest jak na lekarstwo. Uznali widocznie, że bez poważnego podejścia do egzaminu ich przyszłość nie będzie kolorowa – to komentarz matematyka Roberta Hoffmanna, dyrektora I Liceum Ogólnokształcącego w Ełku, do wyników matury z matematyki. W tym roku zdarzyło się coś, co nie miało miejsca już od dawna: wyniki w regionie są lepsze niż średnia krajowa.

Poza podejściem uczniów jest też druga strona medalu.
- Kto nie chciał, ten nie zdał – mówi Kazimierz Kapla, dyrektor V LO w Olsztynie, także matematyk. – Bardzo cieszymy się z tych wyników, chociaż ten egzamin był naprawdę łatwy.
- To prawda. Sami uczniowie tego nie ukrywali – dodaje Robert Hoffmann. – Zadania były przejrzyste, nic w nich nie wzbudzało wątpliwości. Kto ćwiczył wcześniej regularnie, ten rozwiązał je prawidłowo.

Kompletnie odwrotnie wygląda sytuacja z językiem polskim.
- Tegoroczne wyniki to dla mnie szok – przyznaje Wiesława Zielińska, polonistka z I LO w Olsztynie. O ile w szkole, której sama pracuje, maturzyści poradzili sobie nieźle, o tyle wyniki regionu ją przeraziły.

- To powinno dać do myślenia tym, którzy będą wybierali poziom rozszerzony w przyszłym roku. Bo to zwłaszcza ten poziom wypadł bardzo kiepsko (region 54, kraj 63 – red.). Nie ma co szukać przyczyn w konstrukcji egzaminu, bo stopień trudności wcale nie był wywindowany – mówi polonistka.

A matematyk Hoffmann dodaje: - Obwiniam o tę sytuację system edukacji. Język polski od pewnego czasu przestał być ważny, wynik egzaminu nie jest brany chyba podczas rekrutacji na żadne studia. No, może poza polonistyką. Młodzież też to czuje i widzi. I takie są efekty – mówi.

Sami uczniowie cieszą się, że najgorsze już za nimi. Zanim w piątek poznali wyniki swoich osiągnięć, bardzo się denerwowali. Dla 80 proc. z nich wiadomość podstawowa była dobra: zdali. To więcej niż w ubiegłym roku (78 proc.).

— Patrz, patrz! Zdałam polski, i matematykę też! — krzyczy Aleksandra Pierzchała, absolwentka II LO w Olsztynie. I wyjaśnia: — Najbardziej bałam się o polski, bo nie jestem wybitną humanistką.

— A ja już od 5 rano nie spałam, bo się stresowałam — dodaje Karolina Rubas.
- Ogólnie, jestem zadowolona z wyników, chociaż matura nie była wcale taka łatwa — przyznaje Adrianna Kardaś.
Przed maturzystami teraz trochę spokoju, jednak nie na długo, bo przed nimi wybór studiów. — I to też jest stresujące — mówi Aleksandra.

— Złożyłam papiery na medycynę do Gdańska, Poznania i Łodzi. Adrianna chciałby studiować finanse i rachunkowość w Poznaniu. Karolina natomiast przyznaje, że najbardziej obawiała się wyników z biologii i chemii, bo chciałaby studiować biotechnologię na Politechnice Warszawskiej.

Wyniki matur 2013


Region
język polski — poziom podstawowy 51 proc., poziom rozszerzony 54 proc.
matematyka — 57,  57
język angielski — 69, 67
język niemiecki — 56, 66
język rosyjski — 58, 74
wiedza o społeczeństwie — 41, 39
geografia — 38, 46
biologia — 45, 45
chemia — 40, 54
historia — 52, 51
fizyka i astronomia — 37, 48

Kraj
język polski — 55, 63
matematyka — 55, 54
język angielski — 68, 67
język niemiecki — 58, 69
język rosyjski — 61, 79
wiedza o społeczeństwie — 43, 42
geografia — 38, 47
biologia — 44, 50
chemia — 40, 56
historia — 53, 54
fizyka i astronomia — 38, 47



Region 2012 r.
język polski — 50, 65
matematyka — 57, 48
język angielski — 69, 62
język niemiecki — 62, 71
język rosyjski — 55, 70
wiedza o społeczeństwie — 39,39
geografia — 48,51
biologia — 36, 53
chemia — 52, 54


źródło: OKE Łomża
Polub nas na Facebooku:

Zobacz także

Komentarze (24) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. młody #2261864 | 87.248.*.* 7 cze 2017 19:50

    i bardzo dobrze bo uczą nas w sposób wysoce nieciekawy a ma to wszystko na celu wpojenie nam do głowy patriotyzmu i niepotrzebnych do rozwoju gospodarczego pierdół i dlatego nikt ich nie słucha , bo świat nastawił się przede wszystkim na samorealizację jednostki i nikogo nie interesuje jak umarł w nędzy koleś jedzący farby , każdy inteligentny człowiek będzie poirytowany większością lekcji języka polskiego bo 80% polonistów skończyło w szkole z niewiedzy co mają dalej ze sobą zrobić a co najwyżej 20% choć trochę się nadaje

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  2. b #1131190 | 83.9.*.* 2 lip 2013 10:30

    Prawda ma kilka stron, najważniejsza jest taka, że młodzież nie przykłada się do nauki wcale, poza jakimiś wyjątkami. Przecież poziom maturalny jest żenująco niski, a tu są i tak marne wyniki. To najbardziej widać po języku angielskim. Jeszcze kilka lat temu wyniki oscylowały na poziomie 80-90% podstawa i niewiele mniej rozszerzenie. Trzeba zreformować całe szkolnictwo - dobrze uczyć i konsekwentnie wymagać ustalając jednoznaczne zasady oceniania. Dużo by tu pisać, szkoda czasu i tak nikomu na poziomie nauczania nie zależy !!!!

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  3. jezdem polakiem #1131139 | 88.156.*.* 2 lip 2013 09:35

    jezdem polakiem a w angielszczyźnie robiem o wiele mniej błenduf, nie wiecie dlaczego?

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. biedota intelektualna #1131123 | 83.24.*.* 2 lip 2013 09:23

      ....kolejne ofiary PO-wskiej reformy edukacji. Chodzi o to, żeby naprodukować imbecyli, bo takimi manipuluje się bez problemu. Młodzież nie ma mysleć tylko zakreślać test.

      Ocena komentarza: warty uwagi (2) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      1. Pioter's #1131090 | 83.3.*.* 2 lip 2013 08:54

        Trudno się dziwić niskiemu poziomowi z języka polskiego, skoro obecnie nie nabycie wiedzy ma znaczenie, tylko trafienie w klucz, przy udzielaniu odpowiedzi. wystarczy, że mimo doskonałej znajomości zagadnień, nie użyjemy w odpowiedziach słów kluczy i możemy maturę oblać. Obecny system szkolnictwa nie uczy uczniów myślenia i umiejętnego korzystania z nabytej wiedzy, oczywiście przy wykorzystaniu własnych, indywidualnych przemyśleń, tylko uczy jak rozwiązać test na zasadzie poprawnego wyboru.

        Ocena komentarza: warty uwagi (2) ! - + odpowiedz na ten komentarz

      Pokaż wszystkie komentarze (24)